Jak napisać idealny komunikat prasowy?
Będąc czynnym dziennikarzem każdego niemal dnia trafiają na mojego maila dziesiątki komunikatów prasowych informujących o – zdaniem ich autorów – czymś niezwykle ważnym, co mnie koniecznie powinno zainteresować.
Przyznam, części z nich nawet nie otwieram, bo nie mam czasu… A może także dlatego, że choćby sam tytuł maila w ogóle mnie nie zaciekawia.
Ale są też takie komunikaty, które nie tylko z chęcią otwieram, nie tylko czytam, ale stają się one dla mnie inspiracją do podjęcia danego tematu czy zaproszenia konkretnego gościa w tym komunikacie polecanego…
Co takiego sprawia, że jedne komunikaty do mnie trafiają, a inne nie?
I na to pytanie chciałbym przede wszystkim odpowiedzieć podczas szkolenia. Niejako trochę odwracając sytuację. Bo instrukcji jak pisać komunikaty prasowe można znaleźć w internecie dziesiątki. Jak muszą być skonstruowane? Jakim pisane językiem? Że odwrócona piramida… Że krótko i zwięźle.
No i niby wszyscy to wiedzą, większość postępuje według tych wskazówek. Co zatem sprawia, że jedne komunikaty są skuteczne? A inne nie?
Z punktu widzenia dziennikarza chciałbym o tym opowiedzieć.
Ale przecież dziś komunikacja z mediami to nie tylko komunikaty. To wręcz wąski wycinek wzajemnych relacji.
Dlatego chciałbym w ramach szkolenia odpowiedzieć także na kilka innych pytań.
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedni rzecznicy, eksperci czy osoby publiczne wciąż pojawiają się w mediach? A inne – niemal wcale?
Co zrobić, gdy usłyszysz pytanie, na które nie znasz odpowiedzi?
Jak wykorzystać własne cechy osobowości, by stały się one atutem w dyskusji?
Na przykładzie konkretnych – prawdziwych sytuacji z różnych programów telewizyjnych – poznasz odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące relacji między Tobą a światem mediów.
Usłyszałeś kiedyś pytanie, które Cię zamurowało? Zapomniałeś, co chciałeś powiedzieć? Popełniłeś gafę lub błąd językowy? A w ogóle to boisz się kamery? Nie wiesz, gdzie patrzeć, gdy przed nią staniesz?
Nie wiesz, jak sformułować wypowiedź, by została zacytowana w mediach? Słowem – nie wiesz, jaka jest recepta na medialny sukces?
Czy lepsze jest oświadczenie, wywiad, a może zwołanie konferencji prasowej?
Taki mam pomysł na to szkolenie. Będzie oczywiście zadanie dla uczestników szkolenia w postaci napisania komunikatu prasowego i potem wzajemna ocena. Ale będzie też nagranie przed kamerą… No bo komunikat komunikatem, ale potem przyjedzie reporter i będzie chciał mieć przed kamerą żywego człowieka, a nie komunikat. I stąd uważam, że podstawowe informacje jak występować przed kamerą, jak udzielić krótkiej, ale zrozumiałej wypowiedzi, okażą się niezwykle przydatne.
Grzegorz Sajór
Grzegorz Sajór – dziennikarz, wydawca programów telewizyjnych; przez 26 lat pracował w TVP, gdzie był m.in. wydawcą głównego wydania „Wiadomości” oraz szefem newsroomu w TVP INFO. Wydawca m.in. „Wieczorów Wyborczych” i wielu debat przedwyborczych. Autor licznych programów telewizyjnych i reportaży. Odpowiedzialny obsługę newsową takich wydarzeń, jak Światowe Dni Młodzieży, Szczyt NATO w Warszawie, beatyfikacja i kanonizacja Jana Pawła II. Wydawca programu „24 godziny” w Nowa TV. Od 2 lat – dziennikarz Radia 357. Wydawca Popołudniówki Radia 357 oraz autor audycji „Korzenie i skrzydła”, w której rozmawia ze znanymi osobami o ich korzeniach, małych ojczyznach i ludziach dających inspirację do realizowania swoich marzeń. Autor tekstów do magazynu branżowego „Press”. Prowadzi szkolenia medialne w Szkole Liderów Politycznych. Wykładowca w Wyższej Szkole Humanistycznej w Warszawie.
5700 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 5700 zł + 23% VAT/dzień szkolenia
*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe oraz certyfikat nadesłane na adres e-mail uczestnika.
Płatność na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności. Faktura będzie wysłana na adres e-mail uczestnika.
Comments are closed