Kontrola zamówień publicznych 2-dniowy kurs

  • SZKOLENIE ZAMKNIĘTE

1. Dobór sposobu analizy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w zależności od celu kontroli.

  • Cel i zakres kontroli.
  • Metodyka pracy kontrolera i jej uzależnienie od celu kontroli.
  • Kluczowe dla prawidłowej kontroli elementy postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
  • Szczegółowość badania dokumentacji.
  • Rola listy kontrolnej i praca z listą kontrolną.
  • Obszary szczególny ryzyk wystąpienia nieprawidłowości w przypadku zamawiających z systemu ochrony zdrowia.
  • Ocena stanu prawnego.

2. Zagadnienia podstawowe.

  • Kiedy mamy do czynienia z zamówieniem publicznym?
    • Definicja zamówienia publicznego a umowy pozornie niebędące zamówieniami publicznymi, zawarte z pominięciem ustawy – Prawo zamówień publicznych.
    • Manipulacja przedmiotem zamówienia i sposobem dokonywania rozliczeń w umowie z wykonawca w celu wykazania, iż kontroler nie ma do czynienia z umową w sprawie zamówienia publicznego.
  • Relacja pomiędzy prawem krajowym a regulacjami Unii Europejskiej.
  • Prawidłowo sporządzona i kompletna dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
  • Kierownik zamawiającego, jako osoba upoważniona do wykonywania czynności w postępowaniu.
  • Rola i znaczenie opinii Prezesa UZP oraz orzecznictwa KIO w toku kontroli.
  • Wyłączenia od obowiązku stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych – metoda wykładni przepisów i analizy poprawności zastosowania wyłączeń.
  • Szacowanie wartości zamówienia.
    • Rola oszacowania w badaniu poprawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
    • Definicja „jednego zamówienia” – przesłanki agregacji zamówień i ich ocena.
    • Zagadnienie zamówienia nieplanowanego – czy jest odrębnym zamówieniem czy częścią większego zamówienia.
    • Zakaz dzielenia i łączenia zamówień w celu obejścia obowiązku stosowania przepisów ustawy.
    • Problem obiektu budowlanego.
    • Szacowanie wartości zamówienia a zakres stosowania ustawy do zamówień, których przedmiotem są równocześnie dostawy, usługi lub roboty budowlane.
  • Komisja przetargowa i zespół realizacyjny.
    • Skład, cel i charakter komisji a ocena prawidłowości postępowania.
    • Oświadczenia składane przez członków komisji i inne osoby biorące udział w udzieleniu i przygotowaniu zamówienia.
    • Termin złożenia oświadczeń.
    • Podejrzenie konfliktu interesów pomiędzy wykonawcą a innymi niż członkowie komisji przetargowej/zespołu realizacyjnego, pracownikami zamawiającego – sposób prawidłowego postępowania zamawiającego i wpływ na ocenę postępowania o udzielenie zamówienia.
  • Zasady udzielania zamówień.
    • Rola zasad udzielania zamówień i ich znaczenie w procesie stawiania zarzutów naruszenia ustawy.
    • Wpływ poszczególnych zasad udzielania zamówień na interpretację przepisów szczegółowych.
    • Wyjątki od zasad i ocena prawidłowości postępowania zamawiającego – kiedy mamy do czynienia z pozornym naruszeniem zasady?
  • Ogłoszenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
    • Tryb zamieszczania ogłoszeń i znaczenie ogłoszenia jako czynności o skutkach prawnych.
    • Wstępne ogłoszenie informacyjne.
    • Ogłoszenie o zamówieniu.
    • Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
    • Ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości.
    • Zmiany treści ogłoszenia.
    • Czy w postępowaniach dwustopniowych można dokonywać wyjaśnień treści ogłoszenia?
    • Które naruszenia norm dotyczących publikacji ogłoszeń mają znaczenie przy formułowaniu oceny prawidłowości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

3. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia.

  • SIWZ i znaczenie błędów w jej treści.
  • Przykłady niedozwolonych postanowień.
  • Rozbieżności i wątpliwości w zakresie obligatoryjnych postanowień SIWZ.
  • Wyjaśnianie treści SIWZ i dokonywanie modyfikacji jej treści.
  • Wyjaśnienia/modyfikacje a przedłużenie terminu składania ofert.
  • Publikacja/przekazanie SIWZ.

4. Opis przedmiotu zamówienia.

  • Opis jednoznaczny i wyczerpujący – jak rozumieć te pojęcia i analizować kontrolowane postępowania.
  • Dozwolone i niedozwolone ograniczenie konkurencji.
  • Użycie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia – problem dopuszczalności i określenia równoważności.
  • Obligatoryjne i fakultatywne specyficzne wymogi w zakresie treści opisu i ocena ich prawidłowości:
    • Zagadnienie zatrudnienia na umowę o pracę.
    • Wymogi związane z niepełnosprawnością użytkowników.
    • Wymagania związane z realizacją zamówienia obejmujące aspekty gospodarcze, środowiskowe, społeczne, związane z innowacyjnością lub zatrudnieniem.
  • Rola norm w opisie przedmiotu zamówienia.
  • Specyfika i zagrożenia związane z zamawianiem usług, dostaw i robót budowlanych.

5. Warunki udziału w postępowaniu i kryteria wykluczenia wykonawcy.

  • Różnice praktyczne pomiędzy warunkami udziału a kryteriami wykluczenia.
  • Warunek udziału w postępowaniu a kryteria selekcji.
  • Warunek proporcjonalny do przedmiotu zamówienia jako narzędzie umożliwiające ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia – analiza proporcjonalności warunku z puntu widzenia celu jego ustanowienia.
  • Ocena prawidłowości formułowania warunków udziału w postępowaniu:
    • Warunek dotyczący kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej.
    • Warunek dotyczący sytuacji ekonomicznej lub finansowej.
    • Warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej.
  • Różnicowanie sposobu spełnienia warunków udziału w postępowaniu w stosunku do konsorcjów. Dopuszczalność przed i po nowelizacji przepisów.
  • Kryteria wykluczenia wykonawcy.
    • Ustawowy katalog podstaw wykluczenia.
    • Względne i bezwzględne (obiektywne i fakultatywne) podstawy wykluczenia.
    • Procedura samooczyszczenia wykonawcy.
  • Badanie ofert pod kątem zaistnienia podstaw wykluczenia i spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
    • Przebieg procedury według nowelizacji i jej możliwe warianty.
    • Wątpliwości związane z oceną prawną postępowania zamawiającego.
  • Dokumenty potwierdzające: spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, brak podstaw wykluczenia.
  • Uzupełnianie dokumentów i wyjaśnienia ich treści – ocena poprawności i zasadności wezwań zamawiającego oraz rozstrzygnięć dokonywanych w ich efekcie.

6. Badanie prawidłowości wyboru trybu udzielenia zamówienia.

  • Tryby podstawowe i nie podstawowe.
  • Tryb inny niż przetarg nieograniczony i ograniczony jako wyjątek od zasady stosowania trybów podstawowych i wpływ jego prawnego charakteru na wykładnię przesłanek stosowania trybów nie podstawowych.
  • Analiza przesłanek stosowania trybów nie podstawowych i potencjalne pola ryzyk związanych z ich stosowaniem:
    • Negocjacje z ogłoszeniem.
    • Negocjacje bez ogłoszenia.
    • Dialog konkurencyjny.
    • Zamówienie z wolnej ręki.
    • Partnerstwo innowacyjne.
    • Licytacja elektroniczna.
  • Terminy składania ofert i wniosków.

 

7. Kryteria oceny ofert.

  • Kryteria obligatoryjne i fakultatywne.
  • Kryterium ceny lub kosztu – specyfika formułowania kryterium kosztu i jego oderwanie od przedmiotu zamówienia.
  • Kryteria oceny ofert przy określeniu stałej ceny lub kosztu.
  • Kryteria ostre i nieostre, obiektywne i subiektywne, podmiotowe i przedmiotowe – granice swobody zamawiającego.
  • Opis sposobu dokonywania oceny – jego rola i wymagania co do treści.
  • Sytuacje niejednoznaczne.
  • Proces oceny ofert i sposób jej dokumentowania.
  • Komisja przetargowa i indywidualna ocena ofert.
  • Rola kontrolera w ocenie prawidłowości formułowania kryteriów, sposobu dokonywania oceny oraz prawidłowości oceny ofert.
  • Dwie lub więcej ofert z taką samą oceną – procedura „dogrywki” i błędy z nią związane.

8. Odrzucenie oferty.

  • Wyjaśnianie treści oferty a niedozwolone negocjacje jej treści.
  • Analiza przesłanek odrzucenia oferty i wnioski z orzecznictwa KIO.
  • Procedura badania rażąco niskiej ceny lub kosztu.
    • Przesłanki wezwania do wyjaśnień.
    • Treść wyjaśnień.
    • Odrzucenie oferty/uwzględnienie wyjaśnień.
    • Ciężar dowodu.
    • Rażąco niska cena jednostkowa i cena globalna – wyjątki od zasady.
    • Specyfika wnoszenia środków ochrony prawnej.
  • Zakazy odrzucenia ofert i okoliczności w których obowiązują.
  • Rozbieżności w orzecznictwie na tle interpretacji przesłanek odrzucenia oferty.

9. Wybór oferty najkorzystniejszej.

  • Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej.
  • Obligatoryjna treść informacji.
  • Uzasadnienie decyzji zamawiającego – znaczenie dla oceny prawidłowości postępowania.
  • Przekazanie informacji o wyniku postępowania i obowiązki publikacyjne zamawiającego.

10. Unieważnienie postępowania z naruszeniem przepisów ustawy.

  • Przesłanki unieważnienia o charakterze powszechnym – adresowane do wszystkich zamawiających.
  • Przesłanki unieważnienia o charakterze szczególnym – adresowane do zamawiających w specyficznej sytuacji.
  • Unieważnienie postępowania jako czynność powodująca skutki prawne.

11. Umowa w sprawie zamówienia publicznego.

  • Termin zawarcia umowy, sposób jego liczenia i konsekwencje jego niedochowania.
  • Opis przedmiotu zamówienia – SIWZ – oferta wykonawcy – umowa w sprawie zamówienia publicznego: wzajemna relacja tych dokumentów i możliwy zakres różnic pomiędzy nimi.
  • Strony umowy w sprawie zamówienia publicznego.
  • Zmiany umowy – przesłanki dopuszczalności i obowiązki dowodowe i publikacyjne zamawiającego.
  • Zmiana umowy będąca udzieleniem nowego zamówienia.
  • Badanie zaistnienia przesłanek unieważnienia umowy lub jej części jako szczególne zadanie kontrolera.

12. Tzw. zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi – nowa kategoria zamówień wyodrębniona w związku z likwidacją podziału na usługi priorytetowe i niepriorytetowe.

  • Odrębności w zakresie trybu udzielenia zamówienia od zasad ogólnych.
  • Zróżnicowanie rygorów udzielania zamówień w zależności od ich wartości.
  • Zasadnicze pola ryzyk związanych z dyskryminacją wykonawców.
  • Trudności w ocenie prawidłowości postępowania zamawiającego.

13. Znaczenie przepisów przejściowych zawartych w ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy prawo zamówień publicznych i niektórych innych ustaw dla pracy kontrolera.

  • Przegląd regulacji przejściowych.
  • Prawidłowa ocena stosowania przepisów do konkretnego postępowania będącego przedmiotem kontroli.
Program uwzględnia zmiany w ustawie wynikające z ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. w sprawie zmiany ustawy prawo zamówień publicznych i niektórych innych ustaw implementującą dyrektywę 2014/24/UE. Szkolenie oparte na analizie sytuacji problemowych powstałych na tle omawianych regulacji prawa zamówień publicznych. Program zakłada wiedzę uczestników pozwalającą na dyskusję i dostrzeganie problemów ponadpodstawowych. Program zostanie zrealizowany w ciągu dwóch dni szkoleniowych. Przerwa w zajęciach zostanie wykorzystana na rozwiązanie zadań przekazanych przez prowadzącego. Zadania (kazusy) będą dotyczyły konkretnych sytuacji mogących wystąpić w praktyce kontrolnej. Uczestnicy powinni być w stanie zaproponować ich rozwiązanie wraz z uzasadnieniem podczas kolejnego dnia szkoleniowego, kiedy to nastąpi omówienie kazusu z analizą proponowanych rozstrzygnięć.

Paweł Wójcik

Paweł Wójcik

Paweł Wójcik

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych. Obsługiwał pod względem zamówień publicznych przygotowania Polski do Wystawy Światowej EXPO 2010 w Szanghaju, w tym także prowadził postępowania na terenie Chin. W latach 2010-2015 zarządzający działem zamówień publicznych w największym w Unii Europejskiej projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego o budżecie przekraczającym 340 mln zł. Autor książek „Zamówienia publiczne na usługi w zakresie badań naukowych” (Wolters Kluwer  2012) oraz „Tajemnica przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych” (Presscom 2010), współpracownik portalu www.zamowienia-publiczne.lex.pl, pełnomocnik stron przed Krajową Izbą Odwoławczą z wieloletnim doświadczeniem. Właściciel serwisu www.kio-odwolania.pl skierowanego do wykonawców i zamawiających, poświęconego problematyce udzielania zamówień publicznych, a w szczególności postępowaniom przed Krajową Izbą Odwoławczą.

4900 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 4900 zł + 23% VAT/dzień szkolenia

*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikaty, dojazd i zakwaterowanie wykładowcy.

Płatność: na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności.


Wyślij zapytanie

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Numer telefonu (wymagane)

Temat wiadomości (wymagane)

Treść wiadomości (wymagane)

W treści proszę podać miejsce, liczbę uczestników oraz ilość dni.


Kontrola zamówień publicznych – 2-dniowy kurs

Czas trwania: 2 dni
Miejsce: siedziba Klienta lub inne miejsce wskazane przez Klienta
Harmonogram: zgodnie z wytycznymi Klienta

Comments are closed