Pomoc publiczna w perspektywie programowej 2014-2020
1. Ogólne zasady dotyczące udzielania pomocy publicznej.
a) pojęcie pomocy publicznej:
- – definicja pomocy publicznej (przesłanki, beneficjent) aspekty praktyczne,
- – pomoc indywidualna i pomoc objęta programami pomocowymi,
- – pomoc automatyczna i fakultatywna,
- – formy pomocy publicznej,
- – operacje niebędące pomocą publiczną:
- • test prywatnego wierzyciela/inwestora,
- • operacje na podatkach (odroczenia płatności, rozłożenia na raty),
- • usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – rekompensata.
- – pomoc publiczna a wsparcie.
b) podstawowe zasady dotyczące udzielania pomocy publicznej:
- – ekwiwalent dotacyjny,
- – dyskontowanie,
- – zasada limitowania pomocy publicznej,
- – zasada kumulacji pomocy publicznej, z tym z pomocą ze źródeł UE,
- – zasada monitorowania limitu.
2. Pomoc publiczna w nowym okresie programowania 2014-2020.
3. Pomoc publiczna w funduszach strukturalnych.
4. Prawo krajowe a prawo wspólnotowe w zakresie pomocy publicznej.
5. Niespójności między Rozporządzeniem a Komunikatem KE Zasady ramowe, które odnoszą się do zasobów infrastruktury badawczej.
6. Pomoc publiczna w przypadku infrastruktury badawczej (art. 26 Rozporządzenia 651/2014) – w szczególności ust. 7 odnoszący się do monitorowania działalności gospodarczej oraz maksymalnej intensywności pomocy.
7. Komercjalizacja technologii oraz prowadzenie badań a pomoc publiczna.
8. Rodzaje pomocy:
- – pomoc de minimis:
- • warunki udzielania,
- • wyłączenia spod zakresu rozporządzenia o pomocy de minims,
- • sposób liczenia,
- • zasady kumulacji,
- • zaświadczenia.
- – pomoc de minimis dla rolnictwa i rybołówstwa.
- – pomoc regionalna (zasady ogólne, wyłączenia grupowe).
- – pomoc horyzontalna (zasady ogólne, wyłączenia grupowe).
- – pomoc sektorowa.
- – inne rodzaje pomocy.
9. Zasady proceduralne dotyczące udzielania pomocy publicznej (udzielanie pomocy de minimis, udzielanie innej niż de minims pomocy publicznej, sposób postępowania z wydatkami objętymi pomocą de minimis – wydawania zaświadczeń przez OPIPIB).
10. Łączenie pomocy publicznej i pomocy de minimis w ramach jednego projektu oraz różnych rodzajów pomocy publicznej na różnych poziomach udzielania pomocy.
11. Notyfikacja pomocy – procedura postępowania w przypadku notyfikacji indywidualnej KE w zakresie pomocy publicznej (w przypadku projektów, w których kwota pomocy publicznej przekracza 20 mln EUR).
12. Monitorowanie wykorzystania pomocy publicznej.
13. Obowiązki sprawozdawcze dotyczące udzielonej pomocy publicznej lub pomocy de minimis.
dr Artur Bartoszewicz
Adiunkt w Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Ekspert ds. funduszy europejskich, pomocy publicznej, budżetu zadaniowego, zarządzania projektami i analiz ekonomiczno-finansowych. Prezes Zarządu Krajowego Polskiego Stowarzyszenia Ekspertów i Asesorów Funduszy Unii Europejskiej. Członek społecznego Zespołu ds. Polskiej Energetyki Jądrowej powołanego przy Ministerstwie Gospodarki. Członek zespołów roboczych przy ministerstwach zaangażowanych w proces wdrażania funduszy europejskich w latach 2004-2006 oraz przygotowujących zadania na 2007-2013, jak i 2014-2020. Członek Komitetów Monitorujących programami na lata 2004-2006 oraz 2007-2013. Były ekspert ds. funduszy europejskich PKPP Lewiatan z zadaniami opiniowania programów operacyjnych i ich przydatności dla gospodarki z punktu widzenia organizacji pracodawców i przedsiębiorców, oceny ich realizacji i wskazywania zagrożeń; popularyzowania wiedzy na temat funduszy, proponowania zmian w procedurach; przygotowywania opinii i stanowisk PKPP w sprawie wykorzystania przez Polskę funduszy; współpracy z odpowiednimi instytucjami unijnymi oraz monitorowania zamian w polityce spójności UE. Doradca ds. funduszy europejskich z 14-letnim doświadczeniem w obszarze zarządzenia dotacjami, w tym pisania wniosków o dotacje ze funduszy UE, biznes planów oraz studium wykonalności; analiz finansowych; monitoringu; ewaluacji; prowadzenia warsztatów szkoleniowych; seminariów i szkoleń; zarządzania projektami zgodnie z regułami UE; składania aplikacji i opracowywania odpowiedzi na TOR; analiz i ocen studiów wykonalności. Ekspert z listy krajowej Ministra Rozwoju Regionalnego w dziedzinie umacnianie społeczeństwa obywatelskiego, w tym wsparcia organizacji pozarządowych oraz partnerów społecznych i gospodarczych; poprawy zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorców; przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu; szkolnictwa wyższego w ramach PO Kapitał Ludzki, oceny wniosków m.in. dla MRR, MPiPS, MNiSzW, PARP, CRZL, MJWPU oraz WUP. Trener przygotowujący administrację w ramach systemu wdrażania, w tym członków Komisji Oceny Projektów instytucji systemu wdrażania funduszy unijnych. Autor ponad 40 ekspertyz przygotowanych na rzecz administracji rządowej i samorządowej m.in. na rzecz Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju i oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki. Autor publikacji naukowych w kraju i zagranicą. Wykładowca m.in. w Szkole Głównej Handlowej, Uniwersytecie Warszawskim, Akademii Leona Koźmińskiego, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i Uniwersytecie Warszawskim.
5700 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 5700 zł + 23% VAT/dzień szkolenia
*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikaty, dojazd i zakwaterowanie wykładowcy.
Płatność: na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności.
Comments are closed