Praktyczne aspekty stosowania ustawy o ochronie sygnalistów i prowadzenia postępowań wyjaśniających – Warszawa
Art. 44 ust. 5 ustawy o ochronie sygnalistów wymaga, aby pracownicy organu publicznego upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, dokonywania ich wstępnej weryfikacji i podejmowania działań następczych przechodzili szkolenia w tym zakresie. Niniejsze szkolenie realizuje ten ustawowy obowiązek.
1. Od czego zależy skuteczność kanałów zgłoszeniowych? Psychologia, świadomość, przywództwo.
2. Przegląd kluczowych przepisów ustawy o ochronie sygnalistów oraz praktycznych problemów i dylematów w ich stosowaniu, m.in. w zakresie:
-
a) warunków i form ochrony sygnalistów,
b) obowiązków podmiotów prawnych w zakresie przyjmowania i rejestrowania zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych,
c) sankcji.
3. Przyjmowanie zgłoszeń – dylematy i dobre praktyki na etapie:
-
a) wpłynięcia zgłoszenia,
b) wstępnej kwalifikacji,
c) rejestracji zgłoszenia,
d) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
4. Postępowanie wyjaśniające – dylematy i dobre praktyki, m.in. w zakresie:
-
a) kontaktu z sygnalistą,
b) wstępnej oceny zgłoszenia,
c) ochrony poufności tożsamości sygnalisty oraz innych osób podlegających ochronie,
d) należytej staranności prowadzenia postępowania,
e) stosowania RODO,
f) zbierania dowodów,
g) oceny materiału dowodowego,
h) opracowania protokołu.
5. Dalsze działania następcze – dylematy i dobre praktyki, m.in. w zakresie:
-
a) zatwierdzania i podejmowania dalszych działań następczych,
b) monitorowania dalszych działań następczych,
c) informacji zwrotnej dla sygnalisty.
6. Podsumowanie. Sesja pytań o odpowiedzi.
Szczegóły programu zostaną uzupełnione o odpowiedzi na pytania zgłoszone przez uczestników przed szkoleniem.
Maciej Wnuk
Ponad 25 lat doświadczenia w dziedzinie przeciwdziałania korupcji. Praktycznie wdrażał kanały zgłoszeniowe i mechanizmy ochrony sygnalistów jako część programów antykorupcyjnych.
Autor i współautor wielu publikacji z zakresu przeciwdziałania korupcji, m.in.:
- „Mała ochrona sygnalisty po 17 grudnia 2021 r. Poradnik dla sygnalistów, pracodawców i sędziów”
- „Skuteczna polityka prezentowa w Twojej firmie”
- „Świadomość ryzyka korupcji i zmowy przetargowej w zamówieniach publicznych”,
- „Procedury antykorupcyjne w jednostkach sektora publicznego i prywatnego”,
- „Konflikt interesów – czym jest i jak go unikać?”.
Pierwsze doświadczenia antykorupcyjne zdobywał jako radny i kontroler w warszawskim samorządzie. Następnie pełnił funkcję członka zarządu Transparency International Polska. Po przejściu do sektora rządowego wdrażał systemy antykorupcyjne w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Współpracował z programami antykorupcyjnymi NATO i UE.
Od kilku lat szkoli i pomaga wdrażać systemy zgłoszeniowe, antykorupcyjne i compliance w sektorze publicznym i prywatnym. Jest ekspertem Polskiego Centrum Akredytacji w zakresie normy ISO 37001 Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi.
Cena szkolenia: 970 zł zw. VAT*/osoba
Cena zawiera: szkolenie, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, certyfikat-wydruk, przerwy kawowe, obiady.
*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Płatność: na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności. Faktura będzie wręczona uczestnikowi w ostatnim dniu szkolenia.
W bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się Dworzec Centralny, Stacja SKM i WKD oraz Stacja Metra Centrum. Przy budynku znajdują się przystanki autobusowe oraz tramwajowe.
A: 109, 131, 160, 174, 227, 501, 504, 518, 519, 522, 525, 700
T: 7, 9, 10, 17, 22, 24, 33
Metro: Metro Centrum
SKM i WKD: Przystanek Warszawa Śródmieście
Pozostałe atuty lokalizacji to doskonałe połączenie z innymi częściami miasta, 5 minut spacerem
do Dworca Centralnego, 20 minut jazdy samochodem od Lotniska Chopina.
POBIERZ FORMULARZ ZGŁOSZENIA
Comments are closed