Prawo zamówień publicznych – praktyka udzielania zamówień
- Uzyskanie wiedzy nt. zasad przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wprowadzonych ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (obowiązuje od 1 stycznia 2021 r.).
- Pozyskanie praktycznych informacji jak interpretować i stosować nowe przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Wskazanie elementów procedury trybu podstawowego, których niewłaściwe zastosowanie zagrożone jest odpowiedzialnością z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
- Uzyskanie informacji nt. praktyki prowadzenia negocjacji w procedurze trybu podstawowego.
- Pozyskanie przykładowych zapisów Specyfikacji Warunków Zamówienia związanych z trybem podstawowym oraz doborem kryteriów oceny ofert po nowelizacji Prawa zamówień publicznych dla trybu podstawowego.
- Zaprezentowanie uczestnikom zmian jakie warto wprowadzić w regulaminach udzielania zamówień publicznych o wartości równej lub wyższej niż 130.000 zł.
A. Szacowanie wartości zamówień publicznych.
- Plan zamówień – wymogi formalne i praktyka sporządzania planu zamówień.
- Szacowanie wartości zamówień – metodyka postępowania ze względu na wartość i przedmiot zamówienia.
- Jak udokumentować należytą staranność oszacowania wartości zamówienia?
- Obowiązkowa analiza przed wszczęciem zamówienia – znaczenie dialogu z wykonawcą.
B. Zasady udzielania zamówień publicznych.
- Progi stosowania Prawa zamówień publicznych.
- Omówienie trybów udzielania zamówień publicznych określonych ustawą Prawo zamówień publicznych.
- Najczęściej stosowany tryb udzielania zamówienia publicznego – tryb podstawowy dla zamówień klasycznych o wartości poniżej progów unijnych. Zakres stosowania trybu podstawowego.
- Zasady prowadzenia postępowania w nowo wprowadzanym trybie podstawowym (dotychczas przetarg nieograniczony):
- Opis przedmiotu zamówienia.
- Zasady opisu przedmiotu zamówienia, czyli jak spełnić wymogi ustawy Prawo zamówień publicznych dokonując zakupu o pożądanej jakości.
- Pojęcie ofert równoważnych i metody opisu równoważności przedmiotu zamówienia.
- Czego nie wolno robić opisując przedmiot zamówienia – kazusy, przykłady naruszeń obowiązujących zasad opisu przedmiotu zamówienia.
- Opis przedmiotu zamówienia.
- Specyfikacja Warunków Zamówienia – zmiany w opisie przedmiotu zamówienia, ustalanie warunków udziału w przetargu oraz kryteriów oceny ofert. Zmiany w zakresie wadium w postępowaniu.
- Publikacja ogłoszenia oraz udostępnianie dokumentów zamówienia – nowe zasady postępowania.
- Kontakty Zamawiającego z Wykonawcami – wyjaśnienia treści Specyfikacji Warunków Zamówienia, terminy składania wniosków, zmiana treści dokumentów zamówienia przez Zamawiającego w toku postępowania.
- Prowadzenie postępowania w formie elektronicznej.
- Dokumenty i oświadczenia przedkładane przez Wykonawcę w postępowaniu. Ważność dokumentów, zasady uzupełniania. Podmiotowe środki dowodowe.
- Przesłanki obligatoryjne wykluczenia Wykonawcy z postępowania.
- Przesłanki fakultatywne wykluczenia Wykonawcy z postępowania.
- Badanie i ocena ofert, dokumenty i oświadczenia w postępowaniu oraz uzupełnianie przedmiotowych środków dowodowych – wezwanie do złożenia lub uzupełnienia środków dowodowych.
- Nowe przesłanki odrzucenia oferty w postępowaniu.
- Udzielenie zamówienia publicznego / unieważnienie postępowania – przesłanki.
C. Kryteria oceny ofert.
- Skutki zmiany przepisów ustawy PZP w zakresie zasad ustalania kryteriów oceny ofert.
- Kiedy w praktyce udzielania zamówień cena może być jedynym kryterium oceny ofert.
- Jak ustalić i uzasadnić racjonalność wag (znaczenia) przyjętych kryteriów oceny ofert.
- Jak uniknąć zarzutu formułowania kryteriów pozornych w zamówieniach publicznych.
D. Umowa w sprawie zamówienia
- Umowy w nowym stanie prawnym: kluczowe zapisy, treści obowiązkowe w umowie, zabezpieczenie należytego wykonania umowy, klauzule niedozwolone, aneksowanie umów, waloryzacja wynagrodzeń, podwykonawstwo i regulacje podwykonawstwa w umowie, odstąpienie od umowy lub jej unieważnienie.
- Miarkowanie kar w umowie o wykonanie zamówienia publicznego – analiza struktury kar w umowach o zamówienie publiczne.
Marek Okniński
Marek Okniński – od 1995 r. zajmuje się udzielaniem zamówień publicznych, w szczególności w jednostkach samorządu terytorialnego ale również w: jednostkach kultury, sportu, służby zdrowia, administracji państwowej oraz spółkach Skarbu Państwa. Autor komentarzy i porad z zakresu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych publikowanych między innymi w Dzienniku Gazecie Prawnej, Serwisie Administracyjno – Samorządowym, wydawnictwach Gazety Wyborczej (portal Komunikaty.pl.). Prowadzi wykłady z zakresu zamówień publicznych między innymi w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (między innymi dla logistyków i zakupowców), Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, Uniwersytecie Humanistyczno-Społecznym (SWPS) w Warszawie. Posiada doświadczenie we wdrażania elektronicznych procedur zakupowych pod Prawem zamówień publicznych. Między innymi wdrażał procedury elektronicznych zamówień publicznych w zakresie aukcji elektronicznej w jednostkach podległych Miastu Stołecznemu Warszawa a w szczególności Urzędu m. st. Warszawy. Prowadzi szkolenia z zakresu zamówień publicznych, które po zdaniu egzaminu państwowego nadają tytuł zawodowy specjalista zamówień publicznych. Prowadzi webinaria z zakresu zamówień publicznych. Audytor współpracujący z Biurem Kontroli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych przez jednostki kultury. Pełnomocnik przed Krajową Izba Odwoławczą w kilkunastu sprawach rocznie dotyczących w szczególności zamówień na roboty budowlane i usługi. Posiadający wieloletnie doświadczenie w przygotowaniu i przeprowadzeniu zamówień publicznych uzyskanym między innymi jako Dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy. Od 2005 r. Rzeczoznawca zamówień publicznych Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców i Konsultantów Zamówień Publicznych. Wyróżniony przez kapitułę Konkursu organizowanego przez Prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w kategorii „Nowe podejście do zamówień publicznych”.
5700 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 5700 zł + 23% VAT/dzień szkolenia
*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe oraz certyfikat nadesłane na adres e-mail uczestnika.
Płatność na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności. Faktura będzie wysłana na adres e-mail uczestnika.
Comments are closed