Savoir vivre, etykieta i protokół dyplomatyczny w administracji publicznej

  • SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
Asystentki, sekretarki, kadra zarządzająca oraz pozostali pracownicy i urzędnicy sądów, uczelni, urzędów, instytucji i innych placówek administracji publicznej.

1. Etykieta i savoir vivre.

  • Zasady pierwszeństwa w kontaktach.
  • Przedstawianie, anonsowanie, umawianie – jak nie popełnić faux pas?
  • Wymiana wizytówek, powitania, tytułowanie.
  • Miejsca honorowe, miejsca w samochodzie.
  • Kto mówi pierwszy „dzień dobry”?
  • Kto jako pierwszy podaje rękę?
  • Przedstawianie siebie i innych.
  • Tytułowanie.
  • Przechodzenie na „Ty”.
  • Przepuszczanie w drzwiach.
  • Pukanie do drzwi.
  • Zasady jazdy samochodem i transportu.
  • Ceremoniał – ceremonie oficjalne, przebieg i organizacja uroczystości.
  • Organizacja spotkań oficjalnych, wyjazdów i wizyt.
  • Precedencja – zasady ustalania pierwszeństwa.
  • Spotkania towarzysko – służbowe.
  • Delegacje – dobór uczestników delegacji.
  • Wręczanie oraz dobór prezentów.

2. Savoir vivre przy stole.

  • Rodzaje sztućców, zastawy, szkła.
  • Jak i kiedy pytać?
  • Odpowiednie miejsce przy stole.
  • Kolejność podawania.
  • Taktowne przekazywanie informacji podczas spotkania.
  • Taktowne przerywanie spotkania.
  • Pożegnanie gościa/gości.

3. Organizacja spotkań i przyjęć.

  • Spotkania w urzędzie:
    • aranżacja i przygotowanie sali konferencyjnej,
    • organizacja poczęstunku.
  • Przyjęcia służbowe poza urzędem:
    • plan i usadowienie gości przy stole,
    • konstruowanie zaproszeń, jak czytać i używać skrótów w zaproszeniach,
    • dobór menu,
  • Wręczanie upominków i kwiatów.

4. Codzienny savoir vivre.

  • Etykieta korespondencji oficjalnej.
  • Etykieta korespondencji elektronicznej.
  • Telefoniczny savoir vivre.
  • Netykieta.
  • Jak reagować na gafy?
  • Nowoczesne technologie a protokół dyplomatyczny.

5. Powitania, pożegnania, prezentacje – kultura dnia codziennego.

  • Znaczenie pierwszego wrażenia w kontaktach z innymi.
  • Wizyty oficjalne i nieoficjalne w urzędzie.
  • Zasady właściwego powitania i pożegnania gościa w urzędzie.
  • Sposoby witania, podanie ręki – zasady pierwszeństwa.
  • Jak należy powitać, podjąć i pożegnać gościa honorowego?
  • Kłopotliwy „gość” w urzędzie.
  • Sposoby prezentacji.
  • Zasady i wyjątki.
  • Zwracanie się do siebie formalne i nieformalne.
  • Zasady używania biletów wizytowych.
  • Tytuły kurtuazyjne, naukowe, służbowe, honorowe.

6. Dresscode – elegancja w ubiorze – co i kiedy nosić?

  • Ubiór w administracji – sztuka autoprezentacji.
  • Kultura organizacyjna a wizerunek urzędników.
  • Prawidłowy dobór stroju i dodatków.
  • Fryzura, makijaż, biżuteria.
  • Podstawowe uchybienia w wyglądzie kobiety.
  • Podstawowe uchybienia w wyglądzie mężczyzny.
  • Ubiór służbowy – typy strojów i zasady ich doboru, wskazania elegancji.
  • Dobór typu stroju: businessdress, business casual, casual, dodatki.
  • Idealny ubiór do biura oraz na spotkania.
  • Wskazówki dotyczące doboru stroju.
  • Strój nieformalny czy ubranie wyjściowe?

7. Protokół dyplomatyczny.

  • Przestrzeganie zasad etycznych.
  • Zasada wzajemności.
  • Zasada uszanowania prywatności.
  • Zasada starszeństwa.
  • Zasada tolerancji.
  • Zasada dyskrecji.
  • Zasada punktualności.
  • Zasada zdrowego rozsądku.
  • Wykład interaktywny.
  • Dyskusja moderowana.
  • Warsztat.
  • Praca indywidualna.
  • Odgrywanie ról.
  • Testy autodiagnostyczne.

Piotr T. Ruta

Piotr T. Ruta

Piotr T. Ruta

Trener, coach, konsultant, doradca i mówca motywacyjny. Wykładowca na Studiach Podyplomowych i MBA w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu i Szczecinie oraz Uniwersytecie Łódzkim. Studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentem programu the Advanced Certificate in Marketing. Od 2004 roku jest też członkiem The Chartered Institute of Marketing i Communication Managerem Komitetu CIM Poland zarządzającego tą organizacją na terenie Polski. Ukończył Akademię Junior Chamber Poland oraz specjalistyczne kursy Best Practices for Inwestor Relations Professionals. Członek Klubu MBA Wyższej Szkoły Zarządzania / The Polish Open University.

Od 1994 roku doradza i szkoli jako trener miękkich umiejętności menedżerskich oraz niezależny konsultant ds. komunikacji marketingowej. Posiada również doświadczenie w projektach związanych z komunikacją wewnętrzną. Jako mówca motywacyjny ma duże doświadczenie w wystąpieniach publicznych na konferencjach i seminariach. Coach z ponad 10 letnią praktyką. Prowadzi sesje coachingowe zgodnie ze standardami ICF (International Coach Federation).

Łączy wiedzę i praktykę z obszaru etykiety biznesowej, umiejętności menedżerskich, komunikacji, PR oraz HR. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu technik sprzedaży, negocjacji i obsługi klienta, zarządzania zespołami, procesów komunikacji, marketingu, public relations, social media, autoprezentacji i wystąpień publicznych oraz narzędzi wykorzystywanych w trakcie powyższych działań. Certyfikowany konsultant narzędzi psychometrycznych m.in.: Extended DISC® i Success Insights. Zaangażowany w tworzenie zintegrowanych projektów szkoleniowo-eventowych typu szkolenie plus. Zajmuje się także problematyką innowacyjności i leadership. Ma na swoim koncie liczne publikacje w prasie branżowej wydawnictwach książkowych oraz elektronicznych.

Od wielu lat prowadzi szkolenia przygotowane dla specjalnie dla poszczególnych jednostek administracji publicznej wszystkich szczebli. Szkolił między innymi przedstawicieli takich instytucji jak: Sejm i Senat RP, Kancelaria Prezydenta i Premiera RP, Kancelaria Sejmu i Senatu, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urzędy Wojewódzkie: Dolnośląski, Kujawsko-Pomorski, Lubelski, Lubuski, Małopolski, Łódzki, Opolski, Podkarpacki, Podlaski, Pomorski, Śląski, Świętokrzyski, Warmińsko-Mazurski, Wielkopolski, Zachodniopomorski, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Urząd Miejski w Radomiu, Urząd Miasta Wejherowa, Urząd Miasta Piotrkowa Trybunalskiego Urząd Miejski w Zabrzu, Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe w Prudniku, Starostwo Powiatowe w Policach, Starostwo Powiatowe w Tczewie, Starostwo Powiatowe w Brzegu, Urząd Miasta Brzeg, Urząd Miejski w Lewinie Brzeskim, Gródków, Olszanka, Głuchołazy, Pakosławice, Skoroszyce, Powiatowy Urząd Pracy w Olecku, Powiatowy Urząd Pracy w Ostrowie Wlkp., Powiatowy Urząd Pracy w Mławie, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, Powiatowy Urząd Pracy Pszczyna, Powiatowy Urząd Pracy w Prudniku, Urząd Pracy Powiatu Krakowskiego, Powiatowy Urząd Pracy w Opolu, Powiatowy Urząd Pracy w Policach, Urząd Pracy m. st. Warszawy, MPWiK w m. st. Warszawie S.A., Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego SA w Olsztynie, Lubelska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie, Izba Celna w Przemyślu, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Białymstoku, Urząd Miasta Krosna, Urząd Miejski w Zelowie, Urząd Gminy Rymanów, Urząd Miasta Iława, Sąd Rejonowy w Zamościu, Sąd Rejonowy Poznań – Stare Miasto w Poznaniu, Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku i wielu innych.

9.40 – 10.00 rejestracja uczestników, przerwa kawowa
10.00 rozpoczęcie szkolenia
10.00 – 11.45 szkolenie
11.45 – 12.00 przerwa kawowa
12.00 – 13.45 szkolenie
13.45 – 14.15 obiad
14.15 – 16.00 szkolenie
16.00 zakończenie szkolenia

4900 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 4900 zł + 23% VAT/dzień szkolenia

*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikaty, dojazd i zakwaterowanie wykładowcy.

Płatność: na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności.


Wyślij zapytanie

Imię i nazwisko (wymagane)

Adres email (wymagane)

Numer telefonu (wymagane)

Temat wiadomości (wymagane)

Treść wiadomości (wymagane)

W treści proszę podać miejsce, liczbę uczestników oraz ilość dni.


Savoir vivre, etykieta i protokół dyplomatyczny w administracji publicznej

Czas trwania: 1 dzień
Miejsce: siedziba Klienta lub inne miejsce wskazane przez Klienta
Harmonogram: zgodnie z wytycznymi Klienta

Comments are closed