Umowy o zamówienie publiczne
1. Umowa jako czynność prawna.
2. Sposoby zawierania umów (forma pisemna, e-mailowa, akt notarialny, notarialne poświadczenie podpisu).
3. Wzór umowy czy istotne postanowienia umowy – czyli co i kiedy lepsze dla zamawiającego?
4. Zasada swobody zawierania umów, pułapki tkwiące w narzucaniu treści umowy przez zamawiającego, bez uwzględniania interesu wykonawcy.
5. Okres na jaki można i warto zawrzeć umowę w zależności od przedmiotu zamówienia.
6. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy – czyli kiedy warto żądać zabezpieczenia.
7. Zaliczki – czyli kiedy można i kiedy warto wprowadzić do umowy zaliczkowy sposób rozliczeń z wykonawcą.
8. Zapisy w treści umowy dotyczące gwarancji, rękojmi – przykłady zapisów.
9. Rozliczenie kosztorysowe a rozliczenie ryczałtowe – kiedy warto stosować, korzyści i zagrożenia.
10. Zasady zmiany umowy o zamówienie publiczne np w zakresie terminu wykonania umowy lub jej przedmiotu, zlecania zamówień dodatkowych.
11. Zamówienia „wewnętrzne” (in house) a zamówienia publiczne.
12. Dopuszczalność zawarcia umowy przedwstępnej, porozumień przed umownych w sytuacji gdy zamawiającym jest podmiot zobowiązany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
13. Jawność umów – czy można ograniczyć zasadę jawności.
14. Czy można zmieniać wykonawcę umowy o zamówienie publiczne – kazusy dotyczące np. śmierci wykonawcy.
15. Kiedy można zawierać umowę z wykonawcą zamówienia publicznego ze wsteczną mocą obowiązywania.
16. Nazwy własne w zamówieniach publicznych a zapisy umowy o wykonanie zamówienia publicznego.
17. Asymetria praw i obowiązków stron umowy o zamówienie publiczne w świetle orzecznictwa KIO.
18. Odstąpienie od umowy o zamówienie publiczne:
- pojęcie interesu publicznego,
- dopuszczalność częściowego wypowiedzenia umowy,
- rozwiązanie umowy,
- dopuszczalność odstąpienia lub wypowiedzenia umowy na podstawie przepisów odrębnych.
19. Nieważność umowy o zamówienie publiczne:
- podstawy unieważnienia umowy,
- nieważność umowy na podstawie przepisów odrębnych,
- uprawnienie do stwierdzenia nieważności umowy.
20. Znaczenie prawidłowego zawierania umów o zamówienie publiczne dla kwalifikowalności wydatku do zwrotu z budżetu UE.
21. Przykłady z praktyki realizacji umów o zamówienie publiczne zawieranych przez beneficjentów projektów współfinansowanych z środków Polityki Spójności, w tym przykłady okoliczności (stanu faktycznego) uznanych za podstawę zastosowania korekt finansowych.
22. Konsekwencje naruszenia przez beneficjentów funduszy unijnych przepisów dotyczących zamówień publicznych w zakresie związanym z zapisami umów o wykonanie zamówienia publicznego.
Marek Okniński
Praktyk, z kilkunastoletnim doświadczeniem w zakresie udzielania zamówień publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego, jednostkach kultury, sportu, służby zdrowia, administracji państwowej oraz spółkach skarbu państwa. Autor komentarzy i porad dotyczących stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, publikowanych między innymi w Dzienniku Gazecie Prawnej. Prowadzi zajęcia z zakresu zamówień publicznych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i Politechnice Lubelskiej.
Członek komisji przetargowych m.in. w postępowaniach o zamówienia publiczne dotyczących Budowy Stadionu Narodowego w Warszawie, Mostu Północnego w Warszawie, rozbudowy stadionu Legii Warszawa, budowy Muzeum Historii Polski, budowy Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, Muzeum Narodowego w Szczecinie i szeregu innych inwestycji na terenie kraju. Konsultant w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych przez zamawiających sektorowych np. PGNiG S.A. i spółek z grupy PGNiG.
Pełnomocnik przed Krajową Izbą Odwoławczą w kilkunastu sprawach rocznie, dotyczących w szczególności zamówień na roboty budowlane i usługi. Posiada wieloletnie doświadczenie w przygotowaniu i przeprowadzeniu zamówień publicznych, uzyskane między innymi jako Dyrektor Biura Zamówień Publicznych TVP S.A., Dyrektor Biura Zamówień Publicznych Urzędu m. st. Warszawy, Doradca Zarządu Narodowego Centrum Sportu sp. z o.o. (spółka Skarbu Państwa działająca w imieniu Ministerstwa Sportu i Turystyki przy budowie Stadionu Narodowego). Doradza w sprawach z zakresu zamówień publicznych przy wspólnym projekcie budowy Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i Muzeum Historii Polski w Warszawie.
Posiada doświadczenie w zakresie kontroli prawidłowości udzielania zamówień współfinansowanych ze środków UE oraz sporządzania opinii w zakresie korekt finansowych z tytułu naruszenia obowiązujących przepisów. Prowadzi szkolenia z zakresu zamówień publicznych, które po zdaniu egzaminu państwowego nadają tytuł zawodowy specjalista zamówień publicznych. Przeszkolił m.in.: Dolnośląski Urząd Wojewódzki, Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Hydrobudowę Gdańsk, 26 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Zegrzu, 31 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Zgierzu oraz 32 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Zamościu.
5700 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 5700 zł + 23% VAT/dzień szkolenia
*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikaty, dojazd i zakwaterowanie wykładowcy.
Płatność: na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności.
Comments are closed