Zamówienia publiczne odporne na zakłócenia, antykorupcja i sygnaliści – po zaostrzeniu kodeksu karnego
Zaostrzenie przepisów karnych.
Od 1 października 2023 r. zaostrzono przepisy karne dotyczące przestępstw korupcyjnych.
Największe zmiany dotyczą tzw. zakłócenia zamówienia publicznego.
Odpowiedzialność za popełnienie czynu zabronionego mogą ponosić zarówno pracownicy zamawiającego, jak i wykonawców.
Znowelizowany art. 305 kodeksu karnego objął wszystkie tryby udzielania zamówienia, nie tylko tryby przetargowe.
Karane jest działanie na szkodę interesu publicznego lub zamawiającego w postaci:
- utrudniania lub udaremniania zamówienia,
- bezprawnego wpływania na przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania,
- zmowy przetargowej.
Za zakłócenie zamówienia publicznego grozi teraz do 5 lat pozbawienia wolności. Jeżeli zakłócenie było związane z praktykami korupcyjnymi – grozi za nie nawet do 8 lat więzienia.
Zaostrzone zostały także przepisy karne związane z przekupstwem urzędniczym i płatną protekcją. Podwyższono najwyższy wymiar kary za przekupstwo do 20 lat pozbawienia wolności. Karalność płatnej protekcji objęła także spółki z udziałem skarbu państwa i samorządu.
Zajmujesz się zamówieniami publicznymi?
Odkryj sprawdzone metody i techniki, które pomogą Ci unikać pułapek korupcji, konfliktu interesów, zmowy przetargowej i innych form zakłócenia postępowania.
Zabezpiecz się przed ryzykiem odpowiedzialności karnej.
Składasz oświadczenia o konflikcie interesów?
Pkt. 4 oświadczenia jest pułapką prawną. Nie dotyczy faktów, ale opinii. Oświadczenie składasz pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Ponadto wykonywanie czynności w sytuacji konfliktu interesów może cię dodatkowo narazić na odpowiedzialność z tytułu znowelizowanego art. 305 kk.
Nauczysz się, na czym polega postrzegany konflikt interesów i jak złożyć oświadczenie, które nie zostanie zakwestionowane.
Wzmocnienie odporności zamawiającego. Kontrola zarządcza, antykorupcja i compliance.
Zamówienia publiczne nie funkcjonują w próżni. Na ich odporność wpływa stan kontroli zarządczej, rozwiązań antykorupcyjnych i compliance w o jednostce.
Poznaj systemowe metody wzmocnienia kontroli zarządczej oraz ograniczenia ryzyka korupcji i nadużyć, które może samodzielnie wdrożyć kierownik zamawiającego. Zadbaj o bezpieczeństwo prawne kierownika zamawiającego i swojej jednostki.
Sygnaliści i kanały zgłoszeniowe.
Przyspieszyły prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Dziedzina zamówień publicznych zostanie objęta obowiązkiem badania zgłoszeń. Sygnaliści uzyskają ochronę ustawową.
Poznaj nadchodzące obowiązki w zakresie tworzenia kanałów zgłoszeniowych i zasad ochrony sygnalistów.
- Praktyczne kompetencje: nauczysz się rozpoznawać i unikać zagrożeń korupcyjnych oraz konfliktu interesów w zamówieniach publicznych.
- Bezpieczeństwo: dowiesz się, jak postępować w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych oraz jak prawidłowo składać oświadczenia o konflikcie interesów.
- Zrozumienie zmowy przetargowej: poznasz techniki rozpoznawania i reagowania na przejawy zmowy przetargowej.
- Przejrzystość: zdobędziesz umiejętności przejrzystego przygotowania i prowadzenia postępowania oraz realizacji umowy, aby chronić się przed podejrzeniami zakłócenia postępowania.
- Jasne relacje: poznasz, jak wykonawcy powinni unikać zarzutów o zakłócenie postępowania o udzielenie zamówienia.
- Podejście systemowe: dowiesz się, jak wzmocnić system kontroli zarządczej i procedury antykorupcyjne w jednostce z korzyścią dla dziedziny zamówień publicznych.
- Planowanie: poznasz zasady tworzenia kanałów zgłoszeniowych i ochrony sygnalistów, aby przygotować sią na ich wdrożenie.
Dzień 1
- Wprowadzenie.
- Dlaczego zamówienia publiczne narażone są na nadużycia?
- Obowiązki zamawiającego w zakresie prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia postępowania.
- Zaostrzony kodeks karny. Przestępstwa powiązane z zamówieniami publicznymi po zmianach.
- Korzyści należne i nienależne.
- Korzyści majątkowe i osobiste.
- Przekupstwo i płatna protekcja w sektorze publicznym.
- Zakłócenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Nadużycie uprawnień i niedopełnienie obowiązków.
- Poświadczenie nieprawdy.
- Cztery formy popełnienia przestępstwa.
- Możliwość uniknięcia lub złagodzenia kary.
- Dowody wdzięczności od wykonawców.
- Odpowiedzialność kierownika zamawiającego.
- Prawidłowe zachowanie w sytuacjach korupcyjnych i korupcjogennych, zgodnie z wytycznymi CBA.
- Ćwiczenie – czy to przestępstwo?
- Zasady prawidłowej komunikacji i prawidłowych relacji na linii pracownicy zamawiającego – pracownicy wykonawców. Jak rozpoznawać sytuacje korupcjogenne i ich unikać?
- Konflikt interesów w zamówieniach publicznych.
- Trzy rodzaje konfliktu interesów: rzeczywisty, potencjalny i postrzegany.
- Zasady unikania.
- Źródła i skutki.
- Jak złożyć rzetelne oświadczenie o konflikcie interesów pod rygorem odpowiedzialności karnej? Częste błędy.
- Kim jest „inna osoba mogąca wpłynąć na wynik postępowania” zobowiązana do złożenia oświadczenia?
- Zarządzanie konfliktem interesów na etapie przygotowania postępowania.
- Odpowiedzialność kierownika zamawiającego.
- Prezenty, gościnność i przysługi jako czynnik konfliktu interesów.
- Konflikt interesów po stronie wykonawcy – przesłanki wykluczenia.
- Ćwiczenie – konflikt interesów.
- Zmowa przetargowa:
- Rodzaje.
- Symptomy.
- Zasady postępowania zamawiającego.
- Jak ograniczać ryzyko – zasady postępowania wykonawcy.
Dzień 2
- Zamówienia odporne na zakłócenia. Zasady postępowania zamawiającego i wykonawcy, symptomy nadużyć i właściwa reakcja na etapie:
- przygotowania postępowania,
- prowadzenia postępowania – przed otwarciem ofert,
- prowadzenia postępowania – po otwarciu ofert,
- realizacji umowy.
- Systemowe ograniczanie ryzyka na poziomie zamawiającego
- kontrola zarządcza a systemy compliance i antykorupcyjne,
- wytyczne CBA, normy ISO,
- metody zarządzania postawami etycznymi,
- przywództwo i zaangażowanie kierownictwa,
- ocena ryzyka i zarządzanie ryzykiem,
- prezenty, świadczenia, przysługi – gdzie kończy się uprzejmość, a zaczyna korupcja?
- użyteczne rozwiązania: kodeksy etyki, polityki prezentowe, zasady zachowania w sytuacji korupcyjnej.
- Sygnaliści i kanały zgłoszeniowe:
- kim jest sygnalista?
- przepisy unijnej dyrektywy i projektu ustawy w zakresie tworzenia kanałów zgłoszeniowych i ochrony sygnalistów,
- zastosowanie w dziedzinie zamówień publicznych,
- od czego zależy skuteczność?
- 4 warianty wdrożenia.
- Podsumowanie. Dodatkowa sesja pytań i odpowiedzi.
Maciej Wnuk
Autor i współautor szeregu publikacji z zakresu przeciwdziałania korupcji, konfliktu interesów, ochrony sygnalistów i etyki, m.in.:
- „Mała ochrona sygnalisty po 17 XII 2021. Poradnik dla sygnalistów, pracodawców i sądów”,
- „Skuteczna polityka prezentowa w Twojej firmie”,
- „Świadomość ryzyka korupcji i zmowy przetargowej w zamówieniach publicznych” (wyd. UZP),
- „Konflikt interesów w zamówieniach publicznych” (wyd. UZP),
- „Procedury antykorupcyjne w jednostkach sektora publicznego i prywatnego”,
- „Konflikt interesów – czym jest i jak go unikać?”.
Koordynował wdrażanie systemów antykorupcyjnych w Ministerstwie Obrony Narodowej i Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Zajmował się także koordynacją kontroli zarządczej.
Był inicjatorem Panelu Antykorupcyjnego Partnerstwa Wschodniego. Przez 10 lat był ekspertem NATO-wskiego programu Building Integrity in Defence.
Wcześniej problematyką antykorupcyjną zajmował się także jako radny i kontroler w samorządzie oraz członek zarządu Transparency International Polska.
Od kilku lat szkoli i pomaga wdrażać systemy antykorupcyjne i compliance. Jest ekspertem Polskiego Centrum Akredytacji w zakresie normy ISO 37001 Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi. Kierował zespołem, który opracował program i materiały szkoleniowe z etyki dla korpusu służby cywilnej.
W ostatnich dwóch latach prowadził szkolenia z zakresu przeciwdziałania nadużyciom w projektach unijnych dla PKP Polskie Linie Kolejowe i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
W roku 2019 przeprowadził szkolenia z zakresu unikania konfliktu interesów w projektach unijnych dla Urzędu m.st. Warszawy.
5700 zł zw. VAT*/dzień szkolenia lub 5700 zł + 23% VAT/dzień szkolenia
*jeśli szkolenie jest finansowane, co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Cena zawiera: uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe oraz certyfikat nadesłane na adres e-mail uczestnika.
Płatność na podstawie faktury z 7-dniowym terminem płatności. Faktura będzie wysłana na adres e-mail uczestnika.
Comments are closed